Pieken en dalen - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Pieken en dalen - Reisverslag uit Jaca, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Pieken en dalen

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

31 Juli 2018 | Spanje, Jaca

Oloron-Ste-Marie - Jaca, 89 km (1893), 2285 hoogtemeters, 34 graden


Vanavond zit ik op een van de talloze terrassen van het prachtige Spaanse stadje Jaca, in het dal van de rivier de Aragon, net ten zuiden van de Pyreneeën. Jaca heeft een schitterende, prachtig geconserveerde compacte oude binnenstad, met een fraaie, donkere, in Romaanse stijl gebouwde kathedraal. Dat zegt wel iets over de historie van Jaca.

Je ziet hier opeens ook veel meer pelgrims. De Camino de Santiago de Compostela is in Spanje veel zichtbaarder dan in Frankrijk. De komende dagen zal de Camino alleen maar steeds drukker worden, hoewel het pelgrimsseizoen al lang over zijn hoogtepunt is. Dat ligt in mei, juni, als het wat koeler is.

De weg naar Jaca ging via de Col du Somport. Dat wilde ik heel graag, omdat ik de vorige keer, in 2013, had gekozen voor een lagere passage van de Pyreneeën, bij St-Jean-Pied-de-Port en Roncesvalles.

Ik zag er wel een beetje tegenop: een klim van 56 kilometer, met de top op 1640 meter. Maar het ging prima. Pijn aan m’n nek en rechterschouder (van het trekken aan het stuur) dwong me een paar keer tot een korte pauze. Op de col wachtte een zonnig terras, met geweldige vergezichten.

En de afdaling was fantastisch: een hoogtepunt.

  • 31 Juli 2018 - 21:46

    R. Schaaf:

    Ik ben trots op je. En die max. snelheid! Niks voor jou.
    Doe je wel voorzichtig? Denk aan Flipje Gilbert!

  • 31 Juli 2018 - 22:36

    Emile:

    Moi vader, hoe is het met de barok daar? Groet'n ER

  • 01 Augustus 2018 - 05:07

    Luuk:

    :-)

  • 01 Augustus 2018 - 09:03

    Wim Zijlstra:

    Wat een enthousiasme, Luuk. Pieken en dalen, ik kan het me voorstellen. Soms kom je iemand tegen, jezelf bijvoorbeeld.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Actief sinds 16 Juli 2018
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 8013

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Landen bezocht: