Het podium van de fietsangsten - Reisverslag uit Cadillac, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Het podium van de fietsangsten - Reisverslag uit Cadillac, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Het podium van de fietsangsten

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

28 Juli 2018 | Frankrijk, Cadillac

Villebois-Lavalette - Cadillac, 137 km (1607), 1237 hoogtemeters, 30 graden


Op nummer 3 van mijn lijst met fietsangsten staat de fatale aanrijding met een auto of vrachtauto. Zo’n jongen van 18 in een zwarte Golf TDI, die de controle over het stuur verliest en me frontaal overhoop rijdt. Vorige week, in Noord-Frankrijk lag er zo’n auto op de kop in een sloot. Langs een recht provincieweggetje nota bene; geen enkel gevaar in de buurt, en bijna zonder verkeer. De auto was helemaal kapot, de bestuurder vermoedelijk ook. De ambulance was al weg. Er stonden wat mensen te kijken; de politie was nog aan het opruimen. Een zogenaamd eenzijdig ongeval: er waren geen andere voertuigen bij betrokken.

Het zal je maar gebeuren, dat je daar dan net lekker fietst, de handjes ontspannen op het stuur.

Nummer 2 is een lekke band. In de brandende zon, met niets of niemand in de buurt. Je gaat er niet dood aan, maar ik heb een pesthekel aan lekke banden. Gelukkig heb ik ze zelden. De laatste was in 2013, in Frankrijk, op weg naar Santiago de Compostela. ‘s Morgens bij vertrek, dus dat was te overzien.

Onbedreigd bovenaan mijn banglijst staat de bijtende hond. Nog nooit meegemaakt, maar de kans dat dat gaat veranderen neemt met de dag toe. Het is hier vergeven van de vervaarlijke waakhonden, die al op 100 meter afstand aanslaan. Veruit de meeste zitten veilig achter een hek en blaffen alleen. Ik ben voorbereid op het ergste en heb altijd een paar flinke stenen in de zakken van m’n fietsshirt. Vandaag renden er twee grote honden op me af. Ik had m’n stenen al klaar. Ze radden het waarschijnlijk en hielden in, op een metertje of vijf van mijn ronddraaiende kuiten.

Net buiten het podium van de angsten staan stekende insecten (alleen bergop) en het grootste gevaar: de valpartij in de afdaling, in een bocht met grint, of een plasje olie, bij een gangetje van een kilometer of 50 per uur.

Het grootste gevaar, maar ik heb de illusie dat ik dat gevaar zelf in de hand heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Actief sinds 16 Juli 2018
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 8010

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Landen bezocht: