Het gelijk van Nolta - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Het gelijk van Nolta - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Het gelijk van Nolta

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Juli 2018 | Nederland, Eindhoven

Zwolle - Eindhoven
174 km (286)
694 hoogtemeters


Op mijn 16e, in 1973, kocht ik een zadel voor mijn eerste vakantiefiets: een Brooks Professional. Bij de firma Nolta, in de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen. Vandaag de dag zit er een slijterij van Mitra.

Het zadel kostte 60 gulden; een vermogen voor een scholier.
‘Hier heb je de rest van je leven plezier van,’ zei de heer Nolta, toen ik tot de aankoop besloot. Of misschien wel ervoor - daar wil ik van af zijn.
De Professional heeft tot diep in de jaren tachtig dienst gedaan en me door een hele tij landen in West, Midden en Oost Europa gedragen, jaar in, jaar uit. Toen kwamen er kinderen, was het gedaan met de fietsvakanties en kocht ik een échte racefiets. Daar hoorde een ander, smaller en harder zadel op. Het zadel van Nolta kwam tot rust in de fietsenschuur, op een Batavus Sprint - twee vakantiefietsen verder. Daar verbleef hij tot vorige week.

Vrijdag nam ik ‘m mee naar de zaak waar ik mijn volgende en laatste vakantiefiets kocht: Belga, aan het Sontplein in Groningen. Wat dachten ze, was de Professional nog geschikt voor gebruik? Of zou ik er beter aan doen een nieuw zadel te kopen voor mijn fonkelnieuwe fiets?

Rob, de kundige verkoper van Belga, hoefde er geen seconde over na te denken. ‘Mijn baas vindt het niet verstandig wat ik nu zeg, maar ik zou geen nieuw zadel kopen. Die Brooks is perfect.’
‘45 jaar oud,’ zei ik. ‘Zestig gulden heb ik ervoor betaald.’

‘Ik ken wel iemand die er je nu 60 euro voor wil geven,’ zei Rob. ‘En als je ‘m op Marktplaats zet krijg je er misschien wel meer voor.’

Ik heb m’n Professional op m’n vakantiefiets laten zetten. Beetje aanspannen, dikke laag vet erop, nachtje laten intrekken en poetsen.

Vandaag heb ik 174 kilometer op gereden. Geen centje pijn. De heer Nolta had gelijk.





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Eindhoven

Luuk

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Actief sinds 16 Juli 2018
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 7961

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

16 Juli 2018 - 31 December 2018

Van Sauwerd naar Santiago in de zomer van 2018

Landen bezocht: